Litt om bøkene mine:

torsdag 7. august 2014

Boka "På fantestien"

Det hele startet med en bemerkning fra Dag Einar Alfsen på galleri Centauren i Skudeneshavn:
-Sjå her Marit! Her e' eit prosjekt for deg. Denne boka må du sørga for å få filmatisert, sa han og viste meg På fantestien fra 1917, (første utgave 1893).

Boka ble lest: Og jeg satt igjen med undring, mange spørsmål og arbeidslyst. Først kunne det se ut som boka til Skou var en biografi. Men etter hvert forstod jeg at det var mer et kampskrift der fortellinger fra livet hans var tatt med. Og ved nærmere undersøkelse, viste det seg at Skou hadde vært en barndoms- og ungdomsvenn med forfatteren Arne Garborg. Så nært var vennskapet og kjennskapet at det er tydelige fotavtrykk etter Skou i forfatterskapet til Garborg.

10 år har det tatt, med leting og skriving, skriving og retting, før boka "Garborg og Skou - forskjell på folk?" nå er klar til trykk. Først var det planen å trykke opp På fantestien med kommentarer. Men det er blitt noe helt annet: Nå er det bare en del sitat derfra.

Ved å bruke knappen i høyre spalte kan du abonnere på innlegga her, slik at du får melding når det blir lagt ut noe nytt om boka; foredrag om temaet, signering i butikker, presseoppslag, lansering osv.
Det blir en spennende tid framover, i alle fall for meg. Vil du være med, så heng på!

2 kommentarer: